miercuri, 16 iulie 2008

Intervenţie reuşită

Ţine de doctor, dar nu de o performanţă medicală e vorba. Mişcările de săptămîna aceasta ale lui Sorin Oprescu au aceeaşi bună execuţie din campania electorală. Probabil flerul lui, dar în orice caz dublat esenţial de strategia şi punerea în pagină a echipei care-l consiliază. Şi de data asta nici măcar n-a fost vorba de ceva complicat.

Ideea cu demolatul teraselor şi altor construcţii - ilegale, de altfel - din Herăstrău a fost simplă şi de efect. De multiplu efect. În primul rînd, e vorba de simpla respectare a legii, şi numai enunţul ăsta şi pare aşa, un fel de surpriză plăcută... ştii că e posibil, dar nu credeai de mult timp că se mai poate întîmpla... Dacă e adevărată afirmaţia că terasele alea primiseră preavize şi somaţii de vreo doi ani, atunci are valoarea unui gest de normalitate întîrziat, deci îndelung aşteptat. În al doilea rînd, noul primar a găsit o bună modalitate de a arăta că pune în practică - şi încă repede ! - promisiunea cu Bucureştiul redat bucureştenilor, sloganul său din campanie. (Probabil doar amatorii de mese şi distracţii în fix acele localuri au avut ceva de obiectat). În al treilea rînd, a fost un bun pretext să subliniezi - şi ce mi se pare şi mai tare e că nici n-a fost nevoie de o subliniere explicită, cu iz politicianist - că perpetuarea stării incerte şi/sau ilegale de acolo avea legătură cu mandatul lui Videanu, el era cel care nu s-a atins de nesimţiţii care au construit pe spaţiul verde şi pe domeniul public.

Nu sînt fanul lui Oprescu şi cred că dacă va reuşi să realizeze cîteva proiecte pentru Bucureşti o va face în acelaşi stil, dintr-un mix de orgoliu, idei prinse din zbor şi sfaturi bune venite de la o echipă ce pare dedicată. Evident că gesturi demonstrative ca ăsta nu ţin loc de management al oraşului, dar fac parte din el. Iar primul punct marcat de Oprescu este că s-a mişcat repede, cu vîlva necesară şi pe cîteva teme la modă pentru toate categoriile de public, cum sînt construitul anapoda, batjocorirea parcurilor şi a spaţiilor verzi, întreprinzătorii suspecţi. Iar această promptitudine îi dă un start bun.
mai mult

De la ostentativ la obsesiv-compulsiv, via vocativ

De cîteva luni bune, "Libertatea" are o fixaţie. Unii probabil o numesc "reţetă", parte din arsenalul secret cu care un ziar de scandal ţine piept (nici o aluzie la divele porno de pe prima pagină) concurenţei. Şi-anume vorbeşte cu glas tare. Se adresează direct protagoniştilor din materialele respective. Îi ceartă, ţipă la ei, se miră, îi întreabă, le strigă diverse chestii. Cum ar fi: "Mutule, ce maşină ţi-ai tras!". Sau: "Irinele, oare te înşeală Monica ?!". Ori: "Alina, vezi că vine alta mai porno ca tine!" (mă rog, citate aproximative, cu valoare de exemplu).

Asta o fi ideea "Libertăţii" de originalitate în faţa competiţiei. Sau poate vreun studiu atent elaborat a arătat că cititorul simte nevoia să audă din partea ziarului reacţii pe care şi el, cititorul, le-ar avea, poate, dacă s-ar întîlni faţă-n faţă cu Mutu (sau Irinel, sau Alina) şi şi-ar permite să i le strige, aşa, de bună ziua... Beats me...

Obsesia pare să fi scăpat însă de sub control în ediţia din 7 iulie. Titlurile cu vocative în ele au dat năvală peste cititori de parcă era concurs. Poate era. "Adelina, l-ai înnebunit pe popă cu decolteul tău!", observă excitat autorul chiar pe prima pagină. Ceva mai încolo, în rubrica "Actualitatea", altcineva se/o întreabă: "Andreea, cum ai dat bac-ul la sport ?". Dar asta e departe de a fi tot. Se face apel şi la noi, cineva ne trage de mînecă: "Ia uite ce şi-au pus pe maşini!" (era vorba de nişte stickere, dacă eraţi curioşi). Cronicarul monden nu face excepţie: "Mazăre, ce ţinută de gangster ţi-ai tras!". Totul culminînd cu o recomandare îngreţoşată: "Britney, treci la epilat !".

Înainte credeam că trebuie să fii complex şi să posezi o mare artă a disimulării, scriind prostii pe înţelesul ultimului semi-analfabet din fundul ţării. Dacă asta e noua cerinţă strategică (căruia numai vreun şef elveţian sau român îi vede sensul), atunci stima mea pentru oamenii de-acolo tocmai a devenit şi mai mare !

Ziarule, ce-ai, băi, cu noi ?!?

mai mult

miercuri, 9 iulie 2008

Situaţia cu transpiraţia

De cîteva luni bune, campania celor de la Rexona şi-a întins tentaculele peste tot. Şi-au făcut rost inclusiv de emisiuni tematice pe la TV, unde de fapt se făcea la greu publicitate mascată. Mă rog, scopul scuză mijloacele... Au ajuns - legitim, de data asta - şi în subteran: ştiţi pătrăţelele de plastic destinate reclamei, lipite de inelele de care să te ţii în metrou, atîrnate de bara de desupra capului. Pe respectivele pătrăţele se lăfăie subsuoara cu porcuşor înconjurat de muşte şi de sloganul "Transpiraţia strică reputaţia" (btw, nu s-a prins nimeni că în reclama TV doamna dă cu deodorant peste respectivul porcuşor ?! Presupunînd că faci campanie pentru mai puţin educaţi, n-or să înţeleagă unii că merge să te dai peste şi să te speli mai puţin ?? Să te ţii atunci rahat în pădure de brazi, vorba bancului...).

Revenind, cum de ceva vreme sînt client fidel al metroului, mă amuz de reacţii. Cam în opt cazuri din zece, doamnele care se agaţă de inele şi dau cu ochii de reclamă, lasă automat mîna jos, preferînd să se ţină de altceva. Explicaţia că ar avea atît bun-simţ încît îşi dau seama că pot fi chiar ele cele în cauză şi nu vor să deranjeze nu ţine, pentru că dacă erau aşa pline de bun-simţ, foloseau ce trebuie încă de dimineaţă. Deci nu, nu e asta. De fapt e reacţia tipică, instinctivă, a oricărei persoane, de a nu da naştere la asocieri negative. Exact ca atunci cînd cineva zice "băi, miroase ceva a rahat în camera asta", iar noi ceilalţi ne uităm imediat pe talpă să vedem dacă nu cumva sîntem norocoşii cu pricina. Sau cînd spui proverbul cu prostul care îşi pune singur mîna-n cap, şi ai grijă să nu-ţi treci nici tu mîna prin păr în următoarele cîteva secunde. Să stai atîrnată de inel, cu subsuoara la vedere lîngă cea incriminată, cu porcuşor pictat pe ea, e probabil tabloul pe care nici o cucoană care realizează situaţia nu şi l-ar dori. Aşa că mai multe braţe lipite de corp = mai puţine mirosuri eliberate în aer şi mai puţine riscuri ca mirosurile să nu fie cele de Rexona. Campanie cu efect - chiar dacă indirect - garantat !
mai mult