miercuri, 9 aprilie 2008

It's the reporting, stupid !

S-au acordat premiile Pulitzer pe 2008, iar renumitul Washington Post a luat nu mai puţin de 6 dintre ele - cam cîte un premiu pe secţie, dacă stai să te gîndeşti...
Trei lucruri:
1. Unul dintre autori este, aşa cum au remarcat deja jurnalele noastre de ştiri, reporterul de origine română Steve Făinaru.
2. La vreo şase luni după atentatele de la World Trade Center, Jay Leno întreba în monologul său satiric din emisiune: "L-a mai văzut cineva de curînd pe Dick Cheney ? Pun pariu că băieţii de la Secret Service l-au uitat în buncăr încă din 11 septembrie! Să vezi cînd s-or da cu capul de pereţi să-şi aducă aminte în care buncăr l-au dus !!..." Era una din frecventele băşcălii la adresa rolului insignifiant pe care sistemul politic american i l-a rezervat vice-preşedintelui. Ei bine, unul din documentarele premiate cu Pulitzer cred că o să-l facă pe Leno să se mai gîndească... Jurnaliştii de la Post au examinat zeci de momente politice, au stors de inside information o căruţă de surse, au intervievat alte cîteva duzini de demnitari şi au demonstrat puterea de nebănuit a celui care trecea drept ciuca tuturor miştourilor chiar şi în ochii colegilor de cabinet. Richard Cheney s-a dovedit personajul care nu numai că nu era de decor, dar a fost în unele situaţii mai abil decît, spre exemplu, şcolita şi populara Condoleezza Rice... Un exemplu de luptă politică, scheme, răsturnări de situaţii şi, mai ales, mize, din care politicienii români ar avea ce învăţa... (pentru cine are chef, articolele se pot citi aici).
3. Citind toate cele 6 serii de articole premiate, nu te poţi împiedica să nu faci comparaţia cu "anchetele" şi "reportajele" de pe la noi... Mai întîi, ai tenacitatea cu care cineva se ţine de subiect şi nu doar compilează o agenţie cu o televiziune plus un dosar lăsat în plic, cu dedicaţie, de la cine ştie ce rival politic al subiectului. Iar apoi ai ceea ce se cheamă munca de detaliu, de la cercetarea de background, re-verificarea tuturor amănuntelor şi pînă la editarea unui material astfel încît el să dea într-un anume fel în pagină. Obsedaţi de formă şi de platformă (să faci articolul să poată fi citit şi de pe celular), uităm că de fapt conţinutul e - sau ar trebui să fie - rege. În cuvintele unui redactor-blogger de la Post: "original reporting it's probably our best gimmick !"

Niciun comentariu: