miercuri, 1 octombrie 2008

Corecturi necesare

Dupa cîteva rînduri de alegeri de diverse tipuri în care campania electorala a fost gratuită, problema s-a remediat. Da, era o problemă şi da, trebuia remediată. Parlamentul, care a dat legea, şi CNA, care o aplică şi o rafinează în ce priveşte specificul audio-vizual, au înţeles în fine ideea: publicitatea electorală este ca orice alt tip de reclamă, aşa că e firesc să fie pe bani. S-a mai întîmplat pînă la alegerile din 2004, şi toată lumea a fost mulţumită. Legea şi CNA au făcut şi nuanţările necesare: era evident că nu se va plăti accesul la dezbaterile electorale, care au, fireşte, regim de interes public, ci doar difuzarea acelor mesaje proprii ale candidaţilor şi partidelor, în care spun ce vor ei, necenzuraţi şi nechestionaţi de nimeni. Ca şi în cazul unui producător de bomboane, în reclama lui pe bani nu intervine nimeni, în schimb îl pot lua la întrebări despre E-urile din produse într-o emisiune de interes general, la care evident că n-o
să-l pun să participe contra cost.

În ani de zile de realizat emisiuni electorale am observat o grămadă de posturi generaliste care s-au lipsit cu totul să se mai implice în campania electorală, exact pe motiv că nimeni nu dădea nici un ban: candidaţii aveau dreptul la clipuri sau spoturi care sunau mai bine sau mai rău, îţi stricau programul mai mult sau mai puţin, iar orice director de programe atent balansa imediat interesul public (oricum scăzut) cu riscul de a-ţi compromite sound-ul general al staţiei. Aşa că ziceau pas.

Şi probabil că ar fi zis şi de data asta, pentru că oricum atenţia generală faţă de astfel de produse e mică. Presiunea staţiilor a fost însă mare de data asta, iar candidaţii n-au vrut să-şi ia riscul să apară doar pe cele două televiziuni de ştiri ale naţiei. Posturile s-au folosit cinic de diverse interese - şi bine au făcut - pentru a-şi atinge scopul. Nu atît recuperarea banilor din producţie e importantă aici, cît pur şi simplu achitarea unui spaţiu publicitar, aşa cum fac producătorii de detergenţi sau de zahăr. Cu care, că veni vorba, candidaţii de la alegerile din toamna asta au început să semene tot mai mult.

Niciun comentariu: